Co zyskujesz?

Zapisując się na zajęcia kung fu wushu, różne osoby robią to z różnych przyczyn. Niektórzy chcą się nauczyć bronić, inni rozwinąć biegłość w walce, część osób pociąga możliwość posługiwania się rozmaitymi rodzajami broni, a pozostali z kolei inspirują się widowiskowymi umiejętnościami, które widzieli na filmach.

Z przeprowadzanych z nowymi uczniami rozmów wynika, że każdy z nich spodziewa się trochę czegoś innego. To, czy zrealizujesz swoje cele zależy w głównej mierze od Ciebie samego. My jesteśmy jednak od tego, żeby wesprzeć Cię na drodze do biegłości, a być może nawet mistrzostwa w chińskich sztukach walki. Żebyś jednak podjął słuszną decyzję 🙂 - poniżej przedstawiamy to, co możesz zyskać, dzięki treningowi kung fu wushu w Szkole Sztuk Walki Mizong Quan Kung Fu.

Co zyskasz dzięki uprawianiu kung fu?

1.    Nauczysz się bronić

2.    Poznasz skuteczne metody walki wręcz

3.    Zdobędziesz umiejętność posługiwania się różnymi rodzajami broni

4.    Zrzucisz zbędne kalorie

5.    Poprawisz kondycję

6.    Zwiększysz szybkość, siłę i wytrzymałość

7.    Pokonasz stres i rozluźnisz się

8.    Polepszysz samopoczucie

9.    Nabędziesz pewności siebie

10.  Podniesiesz odporność organizmu

11.  Poznasz inną kulturę i wielowiekową tradycję

12.  Stworzysz swój własny sposób walki

Za mało informacji?

Jeśli jeszcze nie jesteś przekonany do kung fu, a do tego masz czas i lubisz czytać, to poniżej opisujemy znacznie obszerniej korzyści, jakie niesie ze sobą uprawianie chińskich sztuk walki w ogóle, a szczególnie w naszej szkole kung fu wushu. Miłej lektury 🙂 .

Umiejętność samoobrony i walki wręcz

Niewątpliwie, jedną z podstawowych umiejętności, których należy się spodziewać po treningu kung fu, jest możliwość obronienia siebie lub bliskiej osoby przed atakiem agresora na przysłowiowej ulicy. A w szerszym kontekście wyszkolenie w walce wręcz. Tak jest właśnie u nas, nie masz wyjścia 🙂 - trenując z nami, musisz nauczyć się walki wręcz.

Osoby początkujące zwykle zadają sobie pytanie: "Czy dam radę?", "To jest dla mnie za trudne.", "Jak nauczyć się tak szybko reagować na atak?".

Zapewniamy, że możesz to zrobić! Nauka jest prowadzona krok po kroku. Jak w przedszkolu i pierwszych klasach szkoły podstawowej. Z pewnością na pierwszych treningach rozpoczniesz naukę stania w podstawowych pozycjach - wykorzystywanych potem w walce. Poznasz podstawowe techniki obrony i ataku. Potem zaczniesz uczyć się chodzić w odpowiedni sposób. Nabędziesz odruchy stanowiące właściwe reakcje na atak. Nauczysz się blokować, niezależnie, z której strony nadchodzi uderzenie. Potem dojdą uniki i bardziej skomplikowane techniki. Poznasz metodę lepkich rąk - walki w bliskim dystansie - kiedy stykasz się z przeciwnikiem ręka w rękę. Z biegiem czasu skoordynujesz ataki rękami i nogami, tak żeby móc zasypać przeciwnika naprzemiennie w sposób zaskakujący atakami z góry i dołu. Poznasz sposoby atakowania różnymi częściami ciała.

W tak zwanym międzyczasie poznasz metody bezpiecznego padania - to podstawowa umiejętność - w realnej walce upadek może zdarzyć się w każdej chwili, musisz być na to przygotowany. Cały czas Twoje ciało i umysł będą przyswajały odpowiednie odruchy - po to, żeby z biegiem czasu reagować na atak automatycznie. Oczywiście nie stanie się to w ciągu jednego tygodnia czy miesiąca, ale jest to możliwe dzięki określonym nakładom pracy, cierpliwości i czasowi.

Umiejętność posługiwania się bronią

Tradycyjne style wushu posiadają zwykle nawet kilkusetletnią historię i wywodzą się wprost z czasów, kiedy umiejętność walki bronią decydowała o przeżyciu na polu bitwy. Brzmi groźnie, ale taka jest geneza chińskich sztuk walki. Dlatego współcześnie uprawiane style wushu posiadają takie przyrządy, jak kij, pałka, szabla, miecz, włócznia, halabarda, maczuga, tasak, widły, grabie, łopata i wiele innych. Chińczycy na przestrzeni ostatniego tysiąca lat, a nawet wcześniej odznaczyli się niezwykłą pomysłowością co do narzędzi, którymi posługiwali się w walce.

W naszej szkole również uczymy posługiwania się bronią i to różnego rodzaju. Zaczynamy od kija, potem jest szabla, miecz, halabarda lekka i ciężka, włócznia oraz parę innych egzotycznych przyrządów. Jeśli jesteś osobą początkującą czy bez doświadczenia w kung fu, to z pewnością zapytasz "Po co mi takie umiejętności?". Przyczyn jest wiele, chociaż jedną z pierwszych, które przychodzą nam do głowy jest: "Bo to jest strasznie fajne 🙂 !".

Jednak ze względu na użyteczność i przydatność takich umiejętności współcześnie, to należy wiedzieć, że techniki ręczne w dużej mierze wywodzą się od technik z bronią. Dlatego, trenując z bronią poprawiasz swoje umiejętności walki wręcz i odwrotnie. Poza tym taki trening bardzo wzmacnia całe ciało. Po co masz chodzić na siłownię, jeśli wystarczy wykonać określoną liczbę technik kija lub ciężkiej halabardy?

Każda broń posiada również swoją specyfikę. Trening z szablą wyrabia siłę. Techniki miecza poprawiają zwinność i swego rodzaju subtelność technik, bardzo przy tym wzmacniając nadgarstek. Włócznia buduje tzw. fa jing, wybuchową energię generowaną ze stóp do całego ciała. Broń podwójna (np. podwójna pałki, noże motylkowe albo miecze hakowe) znacznie poprawia koordynację całego ciała. Z pewnością ćwiczenia z bronią w parach poprawiają refleks.

Poza tym wszystkim, znając kilka rodzajów broni (np. pałka, kij, szabla), będziesz potrafił się posłużyć dowolnym, przyrządem czy narzędziem, np. w sytuacji samoobrony na ulicy, w barze itp. Na pewno oglądałeś filmy z Jackie Chanem, który od małego uprawiał chińskie sztuki walki. Jako aktor filmowy pokazuje na swoich filmach, że cokolwiek by mu nie wpadło do ręki, to jest w stanie posłużyć się tym w walce (przynajmniej tej filmowej).

Odchudzanie

Trening chińskich sztuk walki to jedna z bardziej wszechstronnych aktywności fizycznych. W ramach realizowanych zajęć spotkasz się zarówno z ćwiczeniami typowo siłowymi, jak i rozciąganiem, pracą w parach, a także indywidualną, technikami ręcznymi oraz nożnymi - uruchomisz całe ciało (dosłownie od stóp do głów). Będzie to aktywność fizyczna zarówno statyczna, jak i niezwykle dynamiczna, ruchy szybkie oraz wolne. Dochodzą także ćwiczenia z różnego rodzaju bronią. Z pewnością poczujesz i znajdziesz na swoim ciele mięśnie, z których sobie wcześniej nie zdawałeś sprawy, że w ogóle istnieją.

Nic zatem dziwnego, że uprawianie sztuki walki takiej, jak kung fu spala znaczne ilości kalorii i stanowi znaczną pomoc w procesie odchudzania. Podczas jednego treningu trwającego 1,5 do 2 godzin spalisz od 750 kcal do 1000 kcal (dane na podstawie programu dietetycznego Dietetyk Pro). To całkiem sporo. Dla porównania, w ciągu 60 minut podczas określonych aktywności fizycznych (również wg Dietetyk Pro) spalisz:

  • na spacerze - 250 kcal,
  • grając w ping ponga - 280 kcal,
  • na jodze - 350 kcal,
  • podczas tańca - 360 kcal,
  • w trakcie pływania - 400 kcal,
  • na siłowni - także 400 kcal,
  • marszobieg to - 450 kcal,
  • na fitnessie - 450 kcal,
  • na treningu sztuk walki - 500 kcal.

Czy warto nauczyć się bronić i walczyć, a przy okazji schudnąć? Naszym zdaniem tak, a Twoim 🙂 ?

Kondycja, wytrzymałość i szybkość

Z tego wszystkiego, co już opisaliśmy jasno wynika, że dzięki regularnym treningom chińskiej sztuki walki, wzrośnie wydolność organizmu. Każdy rodzaj walki jest niezwykle wymagający dla ciała. Niezbędna jest do tego kondycja i wytrzymałość. Pomogą w tym określone ćwiczenia i metody treningowe zarówno całkiem typowe i popularne (pompki, brzuszki, przysiady), jak te bardziej charakterystyczne dla wushu, jak wykonywanie nieraz całkiem długich form czy określone ćwiczenia oddechowe.

Szybkość jest bardzo istotna w sztukach walki i kung fu posiada swoje specyficzne metody treningowe w celu jej zwiększenia. Z jednej strony jest to powtarzanie określonych ruchów po prostu coraz szybciej, z drugiej wykonywanie ich bardzo powoli z właściwym sposobem oddychania. Oczywiście w grę wchodzą także ćwiczenia w parach i szybkość reakcji na atak. Dosyć łatwe jest zwiększenie prędkości posługiwania się bronią. Przykładowo, wystarczy pomachać kilka minut 8 kilogramowym drągiem, żeby techniki wykonywane zwykłym, drewnianym kijem, znacznie nabrały prędkości.

Aktywny wypoczynek i relaks

Czy podczas wymagającego często znacznego wysiłku fizycznego i uwagi treningu, można się zrelaksować? Na pewno TAK!

Podczas zajęć w naszej szkole nie masz czasu zajmować swoich myśli problemami ze szkoły, pracy czy domu. Jesteś tu i teraz - także dlatego, że nie masz wyjścia. Musisz uważać na to, co się dzieje dookoła, co robi Twój partner w parze, zadawać ciosy i bronić się przed nimi. Przecież wykonujesz techniki które służą do walki. Powinieneś być uważny!

Istotny element metody treningowej kung fu stanowią formy (tzw. taolu). Podczas wykonywania formy Twój umysł powinien koncentrować się tylko na technikach, które właśnie robisz. Formy - niezależnie od tego, czy robione szybko, czy wolno - to swoista medytacja w ruchu.

Skutkuje to tym, że nagle po zajęciach orientujesz się, że podczas czasu spędzonego na treningu nie myślałeś o głupotach, tylko chińskim wushu. A to jest bardzo dobre dla zdrowia i psychicznego spokoju 🙂 .

Zdrowie i lepsze samopoczucie

Podczas treningu Twój oddech przyspiesza, znacznie zwiększasz wymianę tlenową, pocisz się - pozbywasz się toksyn i stresu. Podczas każdej aktywności fizycznej, ale szczególnie takiej, jak chińskie wushu, wysiłek fizyczny pobudza organizm do wydzielania endorfin, tzw. hormonów szczęścia.

Poza korzyściami długofalowymi, takimi jak wzrost kondycji, odporności organizmu, lepsze zdrowie, każdorazowo wychodzisz z treningu z dużo lepszym samopoczuciem, niż na zajęcia przyszedłeś. Każdy z nas ma lepsze i gorsze dni, zdarzają się różne tzw. życiowe problemy. Wiele razy mieliśmy okazję obserwować uczniów, którzy przed treningiem zachmurzeni, po zajęciach wychodzili w doskonałych humorach.

W zdrowym ciele zdrowy duch, jak mówi stare polskie przysłowie. Dlatego nie jest trudno zgadnąć, że skoro intensywnie trenujemy, to wraz z wzmocnieniem sprawności fizycznej organizmu rośnie także nasze zdrowie. Dodatkowo – poza technikami służącymi do walki – większość stylów kung fu zawiera ćwiczenia relaksacyjne i polegające na pracy z energią wewnętrzną. To dodatkowo poprawia stan naszych organizmów i sprawia, że czujemy się lepiej i generalnie jesteśmy zdrowsi. Przykłady ćwiczeń chi kung, które znamy i uprawiamy podczas naszych zajęć: Wu Qin Xi, Ba Duan Jin, JiaZi (forma wewnętrzna stylu mizong) itd.

Bezpośredni kontakt z wielosetletnią tradycją i kulturą

Wiedza i doświadczenie, którą posiadamy, zostały uzyskane bezpośrednio u źródła. Założyciel naszej szkoły, Marek Flisikowski, po naukę tradycyjnego, realnego chińskiego wushu jeździ bezpośrednio do Chin - do Cangzhou. Sifu Marek został oficjalnie przyjęty do rodziny mistrza Qi Min Jiu na ucznia. Przekaz jest tradycyjny, mistrz Qi Min Jiu uczył się wushu od swojego ojca, który uczył się z kolei od swojego ojca, a on z kolei uczył się od swojego ojca, itd. kilka pokoleń wstecz aż do założyciela stylu Sun Tonga.

Chińskie sztuki walki stanowią wytwór konkretnej kultury i tradycji. Trenując kung fu wushu mamy bezpośredni kontakt z inną kulturą. Fascynujące jest uzmysłowić sobie, że ćwiczymy to samo, wykonujemy takie same ruchu jak ludzie po drugiej stronie świata.

Uświadom sobie, że te techniki, formy, który uczysz się na treningu, wykonywali adepci i mistrzowie chińskich sztuki walki nawet kilkaset lat wcześniej. To czysty przekaz tradycji sprzed wieków. To bardzo egzotyczna i elitarna sztuka walki. Spotykasz się z żywym przekazem, bo wiedzą przekazywaną bezpośrednio z nauczyciela (laoshi, shifu) na ucznia (tudi) od setek lat. Sam sobie odpowiedz na pytanie: "Czy warto?".

Swój własny styl

Każdy z nas jest nieco inny zarówno ze względów fizycznych, jak i mentalnych. Z tego względu styl walki, jakim będziesz się posługiwać powinien być dostosowany i przygotowany specjalnie dla Ciebie. Co to znaczy?

Oznacza, że style, które uprawiamy i nasze 40-letnie doświadczenie w sztukach walki pozwala nam dobrać indywidualnie, czy zasugerować do doskonalenia określone techniki i sposoby poruszania, które najbardziej będą "pasować" do warunków konkretnego adepta. Będą one po prostu dostosowane do jego predyspozycji psychoruchowych.

Przykładowo, osoba niska, ale krępa raczej powinna skoncentrować się na doskonaleniu sposobów walki w zwarciu, obalaniu i rzutach, krótkich, ale mocnych ciosach, niż na wysokich kopnięciach czy nawet kopnięciach z wyskoku. Osoba wysoka i szczupła z definicji posiada przewagę długości rąk i nóg nad statystyczną resztą przeciwników, więc powinna doskonalić średni i długi dystans poprzez odpowiednią pracę rąk i nóg. Z kolei drobna i szczupła dziewczyna raczej niech koncentruje swoje wysiłki na unikach i zejściach z linii ataku, niż frontalnym ataku na przeciwnika (który zwykle będzie większy i cięższy). Z pewnością przyda jej się także umiejętność posługiwania się bronią. Itd. Itp.

Dlatego - mimo, że określone i całkiem spore partie materiału technicznego (tzw. ji ben gong, czyli podstawy stylu) są obligatoryjne do opanowania przez wszystkich, to na pewnym etapie treningu, każdy koncentruje się na tych technikach, które będą dla niego najlepsze i najskuteczniejsze.

Bywa i tak, że dana osoba czuje się bardzo dobrze w jakiejś technice. Ta technika jej "leży" i bardzo dobrze wychodzi od samego początku. W takim wypadku nie ma co walczyć z naturalnymi predyspozycjami, tylko doskonalić właśnie to, co nam wychodzi.

Dołącz do nas! Zapytaj o treningi:

    Imię i nazwisko (wymagane)

    Adres email (wymagane)

    Treść wiadomości